Kenapa Web of Science (WoS)? Ketahui 79 Jurnal Malaysia yang di Indeks oleh WoS Tahun 2021

Di bawah terdapat senarai 79 jurnal di Malaysia yang di indeks oleh Web of Science. Sebelum itu, Tahukah anda apakah Web of Science?

  • Web of Science (WoS) ialah perkhidmatan pengindeksan petikan saintifik atau Scientific Citation Index (SCI) berasaskan langganan dalam talian yang asalnya dihasilkan oleh Institut Maklumat Saintifik (ISI) pada tahun 1964.

  • Kemudian, ISI telah diperoleh oleh Thomson Scientific & Healthcare pada tahun 1992 dan dinamakan Thomson Reuters Intellectual Property and Science Business, yang kemudiannya dikenali sebagai Thomson ISI. Kemudian ia diselenggarakan oleh Clarivate Analytics untuk menyediakan carian petikan yang komprehensif bagi semua pengindeksan.

  • Pengindeksan jurnal seperti SCIE, ESCI, AHCI, SSCI adalah pengindeks terkenal dalam industri penerbitan. Semua pengindeks ini berada di bawah Web of Science.

  • Jurnal penyelidikan yang diindeks di bawah perkhidmatan pengindeksan ini dianggap sebagai jurnal sains dan teknologi yang terkenal, kerana proses pemilihan yang ketat dan adil.

  • Perkhidmatan pengindeksan yang terlalu banyak menimbulkan kekeliruan kepada penyelidik untuk mencari jurnal yang sesuai untuk penyelidikan mereka. Dalam siaran ini, kita akan mengetahui perbezaan antara jurnal SCI, SCIE dan ESCI.

Apakah itu Indeks Petikan Sains Diperluas (SCIE)?

Science Citation Index Expanded (SCIE) ialah versi SCI yang diperluas. Ia merangkumi lebih daripada 9200 jurnal, merentasi 178 disiplin.


Apakah itu Indeks Petikan Sumber Muncul (ESCI)?

Emerging Sources Citation Index (ESCI) telah dilancarkan pada 2015 oleh Thomson Reuters sebagai pangkalan data baharu dalam Web of Science. Ia termasuk lebih 3,000 jurnal daripada pelbagai bidang penyelidikan. Jurnal yang diindeks dalam ESCI tidak disertakan dengan faktor impak(IF). Walau bagaimanapun, setiap jurnal ESCI dinilai setiap tahun dan mereka yang layak akan dipindahkan ke SCIE.


Perbezaan antara SCI dan SCIE



Perbezaan diantara (SCIE) dan (ESCI)



Perbincangan: Maklumat lanjut tentang SCI dan SCIE.

Sama seperti ramai penyelidik lain, saya juga ingin tahu tentang SCI dan SCIE. Terima kasih kepada komen penyelidik mengenai pelbagai jawatan di ResearchGate, saya dapat mengetahui banyak perkara.

Pada mulanya, terdapat pertindihan antara SCI dan SCIE, kerana ia adalah dua pangkalan data yang berasingan. SCIE mengandungi koleksi susun atur lebih 9 200 jurnal yang merangkumi 178 disiplin saintifik. SCI, sebaliknya, mengandungi jurnal yang paling banyak disebut dengan faktor impak tertinggi dalam SCIE.

Saya mendapati bahawa SCI baru-baru ini bergabung dengan SCIE. Perbezaan antara dua pangkalan data pengindeksan ialah media storan mereka. CD/DVD kebanyakannya disimpan SCI, manakala SCIE disimpan dalam talian. Ini bermakna bahawa SCI mempunyai kapasiti penyimpanan terhad dan oleh itu menempatkan jurnal yang lebih sedikit daripada SCIE. Walaupun ini membayangkan bahawa jurnal SCI adalah "elit" jurnal SCIE, kriteria pemilihan untuk SCI dan SCIE adalah sama.

SCI kemudiannya telah digabungkan ke dalam SCIE dan SCI telah dialih keluar daripada senarai jurnal induk Analitis Clarivate. Ini mengurangkan pertindihan dan memudahkan koleksi penyelidikan.

Oleh itu, koleksi jurnal Web of Science kini:

1. Science Citation Index Expanded (SCIE): klinikal, sains semula jadi dan gunaan

2. Indeks Petikan Sains Sosial (SSCI): sains sosial

3. Indeks Petikan Seni & Kemanusiaan (AHCI): seni dan kemanusiaan

4. Emerging Sources Citation Index (ESCI): semua disiplin Jurnal dalam koleksi ESCI yang bertambah baik dalam faktor impak beralih ke AHCI, SSCI atau SCIE. Sebagai alternatif, jurnal dalam koleksi AHCI, SSCI atau SCIE yang mengurangkan faktor impak, beralih ke koleksi ESCI.

Senarai 79 jurnal di Malaysia yang di indeks oleh Web of Science tahun 2021:





Faizal Nasir
Faizal Nasir

Ini adalah biografi ringkas penulis artikel. Faizal Nasir guru Sains dan Matematik sekolah menengah. Beliau telah berkhidmat selama 8 tahun di 4 buah sekolah. Berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Sains dan Ijazah Sarjana Pendidikan Kimia (UPSI). Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak mencerminkan pendirian mana-mana pihak.

1 comment:

  1. Salam dr. nak tanya. jika universiti mensyaratkan ISI, adakah ESCI juga boleh diambil kira

    ReplyDelete